tessan72

Första skoldagen.

Publicerad 2011-01-20 09:33:24 i Allmänt,

Så var det skolstart (egentligen var det i tisdags men jag var sjuk då) & på schemat idag stod det Etik och livsfrågor hela lååånga dagen. Om än ämnet är himla intresant och går att diskutera i evigheter så har vi tyvärr rätt så tråkiga lärare, inte kul alls... Lärarna från förra terminen hade varit toppen för dom är suveräna helt enkelt. Men nu var det ju iofs första dagen så jag kanske är väl snabb att döma dom kan ju vara bättre när dom blitt varmare i kläderna. Det kommer hur som helst att vara massor av reflektioner vilket  hela vår klass "älskar" så mycket. Jag gillar att reflektera men då hellre som brainstorming i talande form än skriftligt även om jag tycker om att skriva så känns det alltid som om jag flummar till det riktigt ordentligt ibland.

Kul att träffa alla igen :)

Eftersom det är fredag så står fredagsmys i dagordningen men först middag och stall.

Bjuder på ett recept som värmer i vinterkylan:

Köttfärssoppa med potatis

Ingredienser

300-400 g köttfärs
smör eller margarin
2 stora grovt tärnade gula lökar
4-6 hackade vitlöksklyftor
4 (ca 600 g) tärnade potatisar
4 (ca 300 g) tärnade morötter
2 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré
1 tsk strösocker
1 liter vatten
2-3 buljongtärningar

Gör så här

Bryn köttfärsen. Ta upp den. Bryn löksorter och rotsaker. Rör i paprikapulver, tomatpuré och socker. Häll på vatten och tillsätt buljongtärningarna. Låt koka 5-10 minuter. Rör ner färsen och låt allt småputtrai ytterligare 10 minuter. Smaka av med mera kryddor och kanske lite smakstark chilisås om så önskas.

Använd lite extra vatten & buljong om du ska göra klimp åxå!

Trevlig helg folks :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tezzan

En toka som bloggar om det mesta och int alls :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela