tessan72

Simon Birch

Publicerad 2011-06-02 23:03:44 i Film recensioner,

bild

"Ett litet mirakel-Simon Birch" är byggd på John Irvings roman: "En bön för Owen Meany" som är helt underbar bara älskade den boken när jag läste den för sådär en 13-14 år sedan. En sån där bok man aldrig glömmer och någon gång kommer att läsa igen när tiden är mogen. Att sedan se en film baserad på en favoritbok brukar sällan sluta med att man känner sig nöjd över resultatet för man har ju så höga förväntningar och har gjort sig helt egna bilder av allt i huvudet. Denna film gjorde mig inte besviken snarare tvärtom. John Irving har skrivit romaner som: "Garp & hans värld", "Hotell New Hampshire", "Änka i ett år", "Ciderhusreglerna", "Tills jag finner dig" och många många fler. En av mina absoluta favoritförfattare.

Simon föds väldigt liten så liten att han ryms i en handflata och läkarna säger först att han inte kommer överleva natten och sedan inte första veckan med denne gosse är starkare än vad alla tror. Hans föräldrar tycker att han är en skam och bryr sig inte om han lever eller dör. Simons bäste vän Joe (Joseph Mazzello) och hans mor Rebecca (Ashley Judd) blir som hans familj och vi får följa både hopp, glädje, sorg och förtvivlan för ingen kan som John Irving få någon att känna så många känslor på en och samma gång. Denna film kom redan 1998 av någon anledning missade jag den då och är egentligen glad över att jag hade den kvar osedd. Har du inte sett den gör det för detta är en film som du aldrig glömmer.

Betyg: +++++

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tezzan

En toka som bloggar om det mesta och int alls :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela