tessan72

Kvinnodagen.

Publicerad 2011-03-08 11:49:47 i Allmänt,

Sverige sägs vara ett av de mest jämnställda länderna i världen frågan är då: Är vi så jämnställda som det sägs?
Svaret i mina ögon är NEJ, vi är inte jämnställda på något annat sätt än att vi delar på föräldradagarna och hjälps åt mer i hushållet men där tar det stopp.

Medicinskt: All hjärtforskning och behandling är av modell MAN men då vi inte fungerar exakt likadant fungerar det sämre på kvinnor, detta är bara ett exempel.

Våldsbrott: Om en kvinna utsätts för misshandel av sin man är den allmänna uppfattningen: Hon skyller sig själv, hon kan väl flytta. Att någon kan vara så naiv och tro att det är så enkelt? En misshandlad kvinna har först blivit nedbruten psykiskt av sin man, sedan har han sett till så hon förlorat sitt umgänge även med den närmaste familjen. Vem har då kvinnan kvar? Jo, den misshandlande mannen och hon är helt i hans våld. Krävs en väldigt stark person för att ta sig ur något sådant.

Sexuella brott mot kvinnor: Kvinnans kläder, tidigare kärleksliv, tillstånd (nykter/onykter) osv ifrågasätts och vänds ut och in på. Men även om offret i frågan skulle vara prostituerad och blivit våldtagen så är brottet lika grovt och hemskt. Förr i tiden skar dom av kvinnor brösten inför publik, dom kunde även brännas eller begravas levande om dom haft oturen att bli våldtagna. I bästa fall blev dom bara utkastade från hemmet och fick stämpeln HORA. Händer tyvärr än i denna dag att kvinnor/flickor i detta "jämnställda" land blir utfrysta och trakasserade för att dom blivit våldtagna av den "snälla" killen som ALDRIG skulle göra något sådant. Alltid lättare att skylla på offret framför allt om det är en kvinna.

bild

Nu är jag absolut inte en manshatare tvärtom men jag tycker det är viktigt att vi kvinnor har samma värde som en man. Idag väljer vissa par att göra abort då dom väntar en flicka och framförallt i Norge har det blivit vanligt finns många fall även här i Sverige tyvärr. Året är 2011 visst borde vi kommit längre än så här? Och nu har jag inte ens tagit upp löneskillnaderna kontra kvinnor/män...

Så då har jag gjort mitt för kvinnodagen :)))

Ps. Min sambo är klippan jag vilar mot, hos honom söker jag tröst, närhet och kärlek. Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tezzan

En toka som bloggar om det mesta och int alls :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela