tessan72

Min älskade fyrbenting :)

Publicerad 2012-01-02 18:55:53 i Rekylen,

Tränar lite typ NH med Rekylen och första steget var att få honom att stå stilla på gården då jag gick bak och hämtade vagnen och selade fast den, så att det enkelt går att sela på honom själv utan att behöva dra in hela vagnen i stallet. Det fungerar jättebra och metoden jag använde mig av var tålamod. Tog han ett steg framåt så flyttade jag tillbaka honom till ursprungspositionen VARJE gång utan undantag och jag har absolut inte varit arg eller höjt rösten åt honom utan bara lugnt flyttat tillbaka honom. Det gav effekt riktigt snabbt och underlättar en hel del att han kan.

En annan sak jag velat få honom att göra är att komma till mig då jag ropar när han är ute i hagen. Han har bara gått fram till ett träd som är mitt i hagen och stått där och väntat, men för ca 3 veckor sedan hände det: Han kom hela vägen :) Nu gör han det varje gång, är så glad :)

Har dessutom försökt få honom att gå in i stallet då jag selat av vagnen eller hoppat av då jag ridit utan att behöva hålla i honom (vet att detta inte är något som han nödvändigtsvis måste kunna, men rätt kul om han kan), jag har lockat och han har gått ett eller två steg framåt och sen stannat upp och tittat på mig som om jag har haft en skruv lös. Plötsligt igår lyckades detta (hoppas det inte bara var en engångsföretelse) han följer mig in, vänder upp efter mig på stallgången och ställer sig på sin gamla vanliga plats i stallet, det gjorde min dag igår :))) Älskar att trixa och träna in småsaker speciellt när man får se resultat :)

bild
Längtar efter sommaren :)

bild

Bild från förra vintern och visst finns det en hög mysfaktor med vintern också :)

Ha en toppendag alla :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tezzan

En toka som bloggar om det mesta och int alls :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela