tessan72

Pulled...

Publicerad 2014-05-26 19:10:56 i Allmänt,

... Moose i Coca Cola.
 
Börja med att ställa in ugnen på 150 grader och placera gallret längst ned. 
 
Sen tar man fram lite gotte :) Jag använde mig av 1 rödlök som jag skar upp i klyftor, en halv purjolök som jag också skar upp i klyftor, 3 vitlöksklyftor som jag mosade med den vassa kniven & ett äpple som jag skar i klyftor. Dessa godsaker placerade jag sedan i lergrytan:
 
Sen pluttade jag dit älgsteken så fint, och saltade och kryddade med svartpeppar (grovmald såklart).
Sen blandade jag drygt 3 dl coca cola med 1 dl olja, paprikapulver, chilipulver & en köttbuljong hällde det över det hela :) 
Sen lock på:
Å in i ugnen för att puttra på i minst 3 timmar och gärna längre :) 
 
När tiden tickat klart plockar man ut lergrytan och tar upp steken på en skärbräda där man sliter isär den med hjälp av två gafflar: 
Hacka sedan upp sallad (idag använde jag mig av ett rött salladskålhuvud), gurka, tomat, paprika och vad du nu vill ha på. 
Bara att montera med just din favoritdressing (brukar göra en enkel: Majonäs och ketchup eller byt ut ketchup mot chilisås). Går även bra att använda någon av Baby Rays goda marinader på det hela :)
 
Bon apetit :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tezzan

En toka som bloggar om det mesta och int alls :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela